onsdag 28 januari 2015

Så har då skolan dragit igång

Så har då skolan dragit igång, i alla fall nästan. Det funkar som sagt var inte riktigt på samma sätt här som i Sverige, även om det där med schema kan vara en hel vetenskap för att förstå sig på även på LiU. Det går inte så här i början att få ett exakt schema för de kurer man ska läsa utan istället tilldelades vi ett schema som bara visar vid vilka tillfällen det kommer vara föreläsningar inom de ämnen som vi har men inte exakt vilka kurser det är. Så får man ta första veckan till att dyka upp vid alla föreläsningstillfällen och se om det är en kurs man ska läsa eller inte.
Så i måndags slet vi oss upp i ottan för att kunna vara på plats på Kikuyu campus klockan åtta i hopp om att i alla fall någon av oss skulle ha föreläsning, vi var dock ganska övertygade om att det inte var båda. Jag "vann" och det visade sig att det var en av mina kurser - Africa and the Black Diaspora. Så långt allting bra, efter lunch var sen nästa tillfälle och det visade sig även det vara en av de kurser vi skulle läsa - Public Administration and Development in Africa. Kruxet här var dock att föreläsaren inte dök upp, så det var bara att bege sig hemåt, imorgon ska vi göra ett nytt försök då det andra föreläsningstillfället i denna kurs ligger.

Igår, tisdag, kunde vi dock unna oss en sovmorgon då det inte var föreläsning förrän klockan 16. Detta blev halvt lyckat då det var en kurs vi skulle läsa - International Relations - och föreläsaren dök även hon upp. Problemet var bara att inga andra studenter gjorde det, eller det var från början sju andra också men de insåg efter en snabbgenomgång av kursens innehåll att de hamnat fel så det blev inte så mycket mer av den föreläsningen.
Så tre kurser har vi, eller i alla fall jag då Amanda inte läser Black Diaspora, klart för oss att och när de går. Men de övriga två vi hoppats på att läsa verkar inte bli av denna terminen så idag var vi på campus för att försöka få lite klarhet i vilka alternativ vi har, något som vi ska fortsätta undersöka imorgon.

Det om skolan, och nu över till helgen som var och lite nöjen.
På lördagskvällen tog Linda, som vi bor med, och hennes kompisar med oss ut för att visa oss Nairobi by night. Vi skulle till vad dom kallade Nairobis Red Light District vilket jag inte vet om det var en seriös liknelse då det enda de hade gemensamt var att det var många ställen på samma gata som alla serverade alkohol. (Jag har i och för sig aldrig varit på Red Light men som jag har förstått det ska de ställena erbjuda lite mer än vanliga nattklubbar.) Innan vi kom så långt vi dock uppleva lite nostalgi (om man nu kan uppleva det) från de glada tonåren då vi stannade till på en parkering och stod där och drack vodka i nån timme. Bara det gjorde kvällen minnesvärd i mina ögon, men även fortsättningen var även den mycket bra. Kenyaner är hemskt vänliga.

Trots att timman blev sen i lördags kravlade vi oss upp rätt tidigt på söndagen för att möta upp filmaren Raffo från Kibera, där han numer bara jobbar och inte bor, som skulle visa oss runt lite i just Kibera, med sig hade han även kollegan Jessup. Om detta vet jag inte riktigt vad det finns att berätta, själv finner jag det lite olustigt att gå runt och titta på andras elände, även om det såklart kan vara nyttigt och intressant att se. Det var tydligt att den första engelska fras barnen får lära sig i skolan är "how are you?". Vi fick oss även en titt in i Jessups lilla etta utrustad med allt man behöver, soffa, säng, dator, högtalare och spritkök. Vill ni få er en bättre bild av hur det kan se ut att bo i Kibera kan ni följa länken nedan vilken tar er till en liten film som är gjord av några av barnen på ungdomscentret där Raffo och Jessup arbetar, https://www.youtube.com/watch?v=mHxzOPHRafI .
Några bilder blir det inte denna gång.

Kamratligen

Edvin Ericsson - Bloggare

2 kommentarer:

  1. Hade jag hängt på en parkering i Nairobi å druckit vodka så hade jag fått en stark känsla av "japp, nu har jag gjort det, jag är liksom klar" :)

    Fick läsa på om diaspora innan jag fattade (?) vad kursen handlar om...

    SvaraRadera
  2. Black diasporan skulle nog många behöva läsa på. Visste inte riktigt själv.

    Parkering + vodka i Nairobi stod överst på The Bucket List. Nu kan en leva med frid i själen.

    SvaraRadera